Monday, October 31, 2011

ke mana perginya wang zakat kita??

bismillahirrahmanirrahim

Persoalan yang sentiasa berlegar di kepala ke mana perginya wang zakat kita? kenapa masih ada yang merempat seperti yang disiarkan oleh media. Adakah lembaga zakat negeri menunggu orang miskin meminta zakat atau lembaga zakat keluar mencari mereka?



menurut kenyataan Tun Dr Mahathir baru-baru ini berkenaan lebihan zakat kita yang boleh disalurkan ke negara Islam lain yang miskin seperti somalia dan sebagainya. Namun benarkan zakat kita telah diagihkan secara telus hingga berlakunya lebihan? jika telus mana mungkin ada laporan khas lagi di media massa berkenaan rakyat yang tidak cukup makan dan merempat. Setakat sumbangan RM100 untuk sebulan rasanya tidak mencukupi untuk keluarga terbabit memandangkan nilai RM100 amat kecil berbanding kenaikan harga barang.

Bagaimana Tun Mahathir boleh mengatakan 8 asnaf yang layak sudah tidak relevan lagi di negara kita? Suami saya pernah didatangi seorang muallaf berketurunan Cina meminta bantuan membeli rice cooker, beliau sebelum ini hidup mewah bersama keluarga, namun nasibnya berubah setelah memeluk Islam, dan keluarganya mengugut untuk membunuhnya jika tidak kembali ke ajaran asal keturunan mereka. Jika di fikirkan, adakah golongan Muallaf sepertinya tidak mendapat pembelaan dari pusat zakat kita?

Banyak persoalan berlaku. Jika begini rakyat pun takut nak bayar zakat jika zakat yang sepatutnya diagihkan pada golongan yang berhak dinafikan hak mereka dan diguna untuk benda-benda lain yang tidak berkaitan.



thanks for stopping by! MamaQist

2 comments:

  1. ../selamat pagi...salam kenal ya...;d.

    ReplyDelete
  2. hehehehe..entah la..diorg ni kalau bab2 nak bersedekah ke negara luar laju je..padahal ramai lagi merempat kat malaysia ni..

    ReplyDelete