Friday, November 14, 2014

persediaan mendaki gunung kinabalu part 1

yahooooooo

ehem.. ok eksaited ok..hahah.. tak sangka aku akan menjejakkan kaki ke gunung kinabalu bersama suami, tak pernah terfikir dek akal ku akan memanjat gunung itu walau gunung tu lah aku duk tatap setiap kali balik ke sekolah menengah asrama dulu-dulu..

camana boleh jadi ni, nak dipendekkan cerita kawan kerja suami pakat2 kat grup caca marba dia kat whatsapp kononnya nak mendaki gunung kinabalu lah kononnya, suami pun nak join sekali padehal den tau dia ni fit tara mana, sukan pun tak minat apa lagi mendaki.. tapi ape dehal.. agi idu agi ngelaban kan..

aku pun di beritakan khabar itu oleh suami, tapi dia tak nak bawak aku, sapa jaga anak katanya.. mmm ok.. kita rileks je.. tapi well kalau dah gedik nak itot sapa boleh halang.. hahaha

si kawan suami yang buat perancangan ni orang sabah juga, ropenye belum booking lagi tempat untuk memanjat, padehal depa dah book flight bulan lima ni, haiyaa.. nasib baik suami ku memesan untuk kol Sutera Sanctuary Lodge untuk survey harga, cari harga murah katanya, sebab spend rm500 lebih untuk mendaki gunung adalah amaatttttt mahal bagi aku.. bukan nak take over kerja si kawan tadi.. survey jak bah

survey punya survey.. huiii orang sabah ada rate tersendiri laaaaa... tak rugi ka kalau kita orang sabah tapi pigi bayar rate urang semenanjung..

aku mulanya kol sutera sanctuary lodge dulu, tanya itu ini.. dipendekkan dialog, camnilah lebih kurang.....

rate orang semenanjung memang mahal sikit dari orang sabah, paling minimum pakej dorang bagi rm536 hengget, mahalnye dlm hati, pakej tu untuk 3 hari 2 malam termasuk penginapan, makanan, permit, insurans dan sijil, tidak termasuk malim gunung atau guide la.. pas tu tanya SSL klu orang sabah camana, dia gtau kalau orang sabah kena kol Sabah Parks.. Sabah Parks ni bawah goverment sabah, so aku pun kol lah sabah park... tapi jangna tak tahu, dari aku kol Sutera Sanctuary sampailah kol Sabah Park, sampailah kol Kinabalu Park yang akan aku cerita lepas ni, selalu betul engage bila telepon diorang ni, dalam hati diorang ni gayut di tepon bah kali, hahaha, tapi mungkin terlampau ramai yang buat booking kali tu kan..

ok sambung balik cerita tepon Sabah Park punya person incharge lepas engage banyak kali,  dia kata orang sabah rate ikut berapa orang kita naik, dia nda pulak bagi berapa rate yang betul, yang aku ingat dalam rm200 lebih dia kata ikut berapa orang, kalau aku salah dinasihatkan rujuk sendiri dengan Sabah Parks, lepas tu dia cakap lagi kalau orang sabah naik 2 hari satu malam jak, garuk kepala aku.. ingat senang keww nak setelkan benda ni, sebab dalam grup kami tu campur2 dengan orang semenanjung, orang sabah pun 4 orang jak, macamana kami mau mendaki kalau Sutera Sanctuary punya pakej 3 hari 2 malam dan pakej sabah Park pulak 2 hari satu malam..choiii.. ok time ni mulut aku digunakan sepenuhnya.. tanya dan tanya dan tanya..

kakak tu kata (kakak ke?) kalau mau match hari kena book sabah park dulu dan matchkan dengan pihak sutera sanctuary.. ok setel.. faham tak proses dia ni?

now satu hal lagi, hari yang kami pergi tu ada kekosongan tak, ning nong ning nong.. di pendekkan cerita hari yang kami pergi tu.. 2 dan 3 haribulan Mei 2015 adalah FULLY BOOK.. berpeluh aku, aiyak camane ni, flight dah booking, semangat pun dah tempah, tapi tempat totally fully book..

so tips mendaki gunung supaya membuat tempahan 6 bulan awal tidak lagi boleh diikuti, sebab time ni aku booking bulan oktober 2014 hokeh, 8 bulan sebelum lagi... apa cerrrrrrrr ni..

so aku kol balik Sabah Parks, cadang nak meminta simpati..haha takdelah..so aku luahkan kesedihan aku, konon la sedih..puiii..hahaha, nasib baik kakak yang angkat kol tu bagitau aku supaya cuba telefon kinabalu park, menurut dia, ada hostel baru tu situ atas gunung, aku siap minta dia eja nama hostel tu, L.e.m.a.i.n.g..

gigih la aku menelefon Kinabalu Park dan cakap dengan person incharge depa tanya buleh ka tu aaaa buat tempahan untuk pendaki sabah dan semenanjung sekali, nama yang angkat kol aku tu si John dia bilang namanya, tapi si John ni macam pening2 tau jawapan dia, banyak betul siampang siur, hahaha, tak kisah lah, aku terus tanya dia 2 dan 3 haribulam mei 2015 ada kosong ka tu john? si john ni kata.. alah tiada kosong tau, yang ada 4 hari bulan jak..huarghhhh aku pun teragak2 nak buat book dulu sebab yang nak naik ni grup geng suami aku, kalau naik 4 haribulan turun dari gunung 5 haribulan petang, 6 hb pagi pulak balik semenanjung, mak aih penatlah diurang nanti, flight aku dan suami lambat sikit, jadi tak kisah..

tapi apapun juga aku kena booking juga tempat untuk 4 hari bulan tu.. habis tu kalau tak booking memang gigit jarik laaa... rupanya gunung kinabalu ni cepat sold out macam perfume chanel no. 5 yang aku jual..

ok setel.. dah buleh mendaki sudah kamuurang.. nasib baik ada aku.. wakakaka angkat bakul gerak sendiri kou kan..

ohoi lupa bagitau harga, Lemaing Hut ni hostel baru, baru je 2 bulan beroperasi august 2014 hari tu, jadi kalau nak bayar, kena walk in, nda buleh bayar online, bayar di pejabat Kinabalu Park sana tu kundasang.. so bayaran dia rate sabah sama dengan rate semenanjung, RM137 SAHAJA.. murah kan.. ini nda termasuk guide dan makanan, makanan beli sendiri di laban rata, nda macam Sutera Sanctuary yang pakej termasuk makanan, no wonder laaaa harga diorang paling minimum RM536.. paling maksimum jangan tanya aku, aku tak tahu, kol Sutera Sanctuary la ya..

so kesimpulannya....

Sutera sanctuary Lodge rate harga dorang untuk pendaki yang datang dari semenanjung jak

Sabah Parks rate harga hanya untuk pendaki dari Sabahan jak

dan Kinabalu Park untuk Hostel Lemaing Hut, rate harga untuk SABAHAN DAN NON SABAHAN ADALAH SAMA...RM137.

so kalau kou tu orang sabah, ikutlah lah rate sabah, buat apa bayar mahal, sama jak tu, klu kaki nda ketat bayar mahal pun nda sampai juga ke puncak..

nasib baik aku pandai guna mulut cakap sabah tanya itu ini, agak2 kalau aku give up tak mencari, mungkin tiadalah ekspedisi kali bulan mei 2015 nanti..

woooooo tak sabarrrrrrr

now tinggal lagi mencari homestay.. ada cadangan homestay mana yang best untuk grup cacamarba macam kami ni, ada family, ada bujang, dll..

hope posting ni membantu korang, sorry aku rojak cakap sabah dan semenanjung, siuk bei cakap sabah..haha

thanks for stopping by! MamaQist

1. Hello. can i get the contact number for lemaing?

1. Hi jenny yes sure, u can call Kinabalu Park here 088 889 095 and just ask them for booking for lemaing hut.

2. wow! menarik info ni.. tq!