Monday, March 12, 2012

tips manik crumble mumble dari otai beaders

salam semua.. tajuk kt atas ni bkn nk cilok harta intelek otai-otai beaders, tapi hanya sebagai simpanan peribadi tuan blog semata..

kat bawah ni tips dari kak Umi Pepari Design, the founder of crumble mumble design..

1. Normally, I will start with the highlight of the design. You can use oval stone, round stone which the size and color are outstanding from the color of your baju
2. Then you can add with smaller beads. Normally i used either round beads size 8/0 or either 6/0.
3. Followed by the normal size of round bead 12/0.
4. Last not least, the smallest round bead, 15/0.


yang ni pula tips dari otai kak Zai Butterfly Beads.. harap beri manfaat


1. Gunakan benang yang sama warna dengan warna kain supaya jahitan anda nampak lebih kemas dan jika dilihat dari belakang jahitan, tak lah kusut masai dengan benang yang bersimpang siur :)

2. Pelbagaikan saiz beads dan pearl yang anda gunakan... glass pearl dari saiz 6mm ke 3mm, dan juga glass beads, dari saiz yang paling besar ke paling kecil. Pelbagaikan juga bentuk manik, ada bulat, ada bicone, ada empat segi, ada bujur...

3. Gunakan kristal, glass pearl dan beads yang berkualiti tinggi untuk mendapatkan kualiti jahitan yang lebih cantik, lagi shining gitu! Kristal Swarovski adalah yang terbaik untuk kristal.

4. Tak perlu terlalu menyusun pearls dan beads mengikut susunan sangat, Crumble Mumble adalah teknik manik tabur.. biarkan ia berterabur :)

5. Untuk warna, gunakan semua warna yang ada pada baju, naikkan warna yang paling sedikit pada baju untuk menaikkan seri baju.

6. Latihan adalah penting untuk menjahit design ni, lagi banyak jahit, anda akan tahu kelemahan dan kekurangan jahitan anda.

Rasanya itu je yang dapat saya kongsi kali ni, insyaAllah kalau ada tips lagi, saya share lagi ye! Selamat mencuba!

wink wink..

4 comments:

  1. boleh rambang mata tengok hasil seni manik yg macam2 style ni.....kagum dgn org berseni ni sbb sy tak pandai nk buat mcm ni hehe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun tak pandai .. tp cabar diri nak buat nanti manik ni..kekangan masa blm mngizinkan..

      Delete
  2. ...sy x pnh wat manik crumble mumble niii...tp insyaAllah akan mencabar diri gak... :)

    ReplyDelete
  3. Heee saya pun tak pernah buat...tapi teringin nak buat

    ReplyDelete