Sunday, November 27, 2011

pengalaman bersalin

bismillahirrahmanirrahim

debaran punya pasal, aku menulis kisah lama ni.. lama tak lama, dua tahun lepas..hoho..mak buyung yg baca entri ni sila ambil gambar perut anda sekarang..kenangan anda pernah obesiti tahap perut shj. lol

selasa: 6 hb oktober 2009..............air ketuban mengalir ketika subuh..lepas solat, pelik dan tnya suami, dia pon konfius, air kencing kah? oh no..seharian duk bertanya diri sendiri, buka tenet, semua tak bagi jawapan yg pasti..bau mcm bau bawang yg melekat kat tangan selepas mengupas bawang...boleh pulak mak-to-be ni biarkan kejadian itu..

rabu: 7 hb oktober 2009...............telefon Dr. Zalina, tanya mengenai kejadian alam yang berlaku semalam, air apakah itu? esok emegency appointment dengan dia.

khamis: 8 hb oktober 2009................"hah..times up girl!..lepas balik ni packing barang, warded petang ckit.."..hoyeah boleh bercuti..doktor kata air tu dah leaking..tunggu lama bahaya kat gigirl kat dalam..

balik rumah..aku packing barang, humang aih..kejap je masa dah petang..sempat panggil bidan urut badan agar mudah perjalanan nanti..berdebarnya mak-to-be ni sampai dua biji gelas kaca baru beli kat sogo aku pecahkan tanpa rasa bersalah..takde pulak aku fikir itu petanda buruk..sebab aku memang careless..tangan menggeletar weiii.. mood raya lak masih berbaki..mana kau tak pecahkan gelas. suami geleng je..lol.. kalu beranak selalu, mau habis harta dia aku pecahkan..

pukul 6 warded..gelisahnya menunggu bukaan pintu rahim..aku lapar..napa nurse tak bagi aku cari makanan kat cafe..kul 9 malam dinner serve by hospital..tak lalu aku..bedal juga..eh dah licin..

berguling-guling atas katil..toilet keluar masuk.. buat aksi pelbagai atas lantai.. penangan yang sangat dahsyat.. maha dahsyat..sakittt yang teramat sakit

10 malam........masih 2 cm bukaan

1 pagi.........2 cm

3 pagi......3 cm...

4 pagi.... masuk air, kena induce..amik epidural..muka dah macam zombie pucat lesi.. tenaga habis.. dahaga, tapi air tak boleh minum... tidur pun tak dapat tidur

09 hb oktober 2009............8 pagi,  bukaan 6 cm..push....

8.10 pagi....Allahu akbar Allahu akbar..Ash hadu ala ila ha illallah..wa ash ha du anna muhammadarrasulullah..

alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah...suami selesai azan dan iqamahkan pada telinga si kecil yang suci itu..

aikk dah selamat bersalin normal pun mata masih tak boleh pejam..asyik menjeling si comel kat sebelah... masyaAllah comelnya dia.. ku jatuh cinta, sayang, rinduuu...mana leh tidur maaaa...tak puas menatap wajah suci itu... walaupun mata teramat mengantuk.. risau hati aku takut nanti ada yang buat dajal nak culik anak aku..haha ini semua pengaruh filem dan drama kita..

ya Allah..terima kasih atas anugerah ini..

nanti aku cerita camana new momma ni tukar lampin anak ketika jahitan masih berdarah..


thanks for stopping by! MamaQist

1 comment: